Ukey / Dom
CZ
Inspirací fotografického diptychu je příběh legendárního brankáře Terryho Sawchuka s ukrajinským původem. Hokejový brankář s přezdívkou „Ukey" nebo taky „The Uke" začal svou kariéru v roce 1949 a až do roku 1962 nenosil hokejovou masku.
V roce 1966 vznikl Sawchukův slavný portrét pro Life Magazine, pro nějž profesionální vizážista zrekonstruoval na jeho tváři všechny šrámy utržené během jeho působení v NHL. Sawchuk však řadu zranění z obavy o ztrátu pozice, v době, kdy týmy neměly záložní brankáře, sám zatajoval. Zemřel ironií osudu po vnitřním krvácení z opilecké rvačky s kolegou, jiným hokejovým hráčem, teprve ve 40 letech.
Pavel Jestřáb „zrealističtil“ Sawchukovu fotografii z magazínu Life pomocí umělé inteligence. Zároveň přesvědčil další hokejovou legendu Dominika Haška, aby se nechal vyfotit v kopii první Sawchukovy masky ve stejné pozici. Spojení obou legend, navíc brankářů Detroit Red Wings, zvýrazňuje i „dominátorava“ kampaň pro podporu Ukrajiny. Diptych citlivě balancuje mezi problematizací zobrazení velkých hokejových postav jako bojovníků a určitou tichou nostalgií po obrazech hrdinství.
Michal Novotný
EN
The photo diptych is inspired by the story of the legendary goalkeeper Terry Sawchuk of Ukrainian origin. Nicknamed "Ukey" or "The Uke", the hockey goalie began his career in 1949 and he didn't wear a hockey mask until 1962.
In 1966, Sawchuk's famous portrait for Life Magazine was created, for which a professional makeup artist reconstructed all the cuts on his face sustained during his time in the NHL. Sawchuk himself, however, concealed many of his injuries out of concern for losing his position, at a time when teams did not have backup goalies. He died, ironically, after bleeding internally from a drunken brawl with a fellow hockey player when he was only 40.
Pavel Hawk "realised" Sawchuk's photo from Life magazine using artificial intelligence. At the same time, he convinced another hockey legend, Dominik Hašek, to be photographed in a replica of Sawchuk's first mask in the same position. The connection between the two legends, plus the Detroit Red Wings goaltender, is highlighted by the "dominator" campaign to support Ukraine. Diptych delicately balances between problematizing the portrayal of great hockey figures as warriors and a certain quiet nostalgia for images of heroism.
Michal Novotný
Národní galerie, Palác Kinských, NA LED! Hokej a bruslení v obrazech, 2024