Moravian Rhapsody
CZ
Vystoupení cimbálovky Grajcar s cover verzí písně Bohemian Rhapsody od Queen na Hodonínském stadionu je pro Pavla Jestřába typicky humorně podvratným spojením obrazů rozdílných identit. Sám z Hodonína pochází a místní stadion, tak jako folklorní soubory, bruslení, ale i hity skupiny Queen jsou základem vzpomínek jeho vlastního dětství.
Jestřáb pracuje s přechodem celé jedné generace do „velkého světa“ a zároveň osobním i místním základem, který v této zkušenosti zůstává. I hokej ostatně byl a je příslibem příběhu o klukovi z malého města, které se skrze tvrdou dřinu na ledě dostane „až do Ameriky“. V Jestřábově podání však nepřestává nosti barvy „vlastního kmene“ a na hokejovou výstroj si obléká lidový kroj. Hokej totiž přeci je součástí českého lidového folkloru.
Místo stadionově tradiční „We Are the Champions“ však Jestřáb zvolil nostalgickou „Bohemian Rhapsody“ a to nejen pro dvojsmyslnost názvu, který by mohl odkazovat i k latinskému označení českých zemí, ale hlavně protože vedle „velkého světa“ je stejně důležité hraní na stadionech prázdných.
Michal Novotný
EN
The performance of the dulcimer group Grajcar with a cover version of Queen's Bohemian Rhapsody at the Hodonín stadium is a typically humorously subversive combination of images of different identities for Pavel Jestřáb. He himself comes from Hodonín and the local stadium, as well as folklore groups, ice skating, and Queen's hits are the basis of his own childhood memories.
Jestřáb works with the transition of an entire generation into the "big world" and the personal and local basis that remains in this experience. Hockey, too, after all, was and is the promise of a story about a small-town boy who makes it "all the way to America" through hard work on the ice. In Jestřáb rendition, however, he never stops wearing the colors of "his own tribe" and dons the folk costume for his hockey gear. After all, hockey is part of Czech folklore.
Instead of the stadium traditional "We Are the Champions", Jestřáb chose the nostalgic "Bohemian Rhapsody", not only because of the ambiguity of the title, which could also refer to the Latin name of the Czech lands, but mainly because playing in empty stadiums is just as important as playing in the "big world".
Michal Novotný
Národní galerie, Palác Kinských, NA LED! Hokej a bruslení v obrazech, 2024